23 dec 2009

waarom Music For Life zo succesvol is

In De Morgen van vandaag lees je de mening van een aantal reclamemakers over deze topic, maar hier is de verklaring van een socioloog (ik dus). Voor alle duidelijkheid: ik schreef dit maandagavond op de trein naar huis, dus ik was eerst, alleen haalde mijn stuk de krant niet. terecht wellicht.

Ludwig Feuerbach versus Music For Life

Ook dit jaar brengt Music For Life het beste in de Vlaming naar boven. Ondanks de crisis (iemand van jullie daar al iets van gevoeld? – deze gelukkige alvast niet). Ondanks de kou (ik haat vriesvingers). Het grote aantal inzamelacties ontlokte Sam De Bruyn zelfs een (ironische) oprisping: “Het moet gedaan zijn met al dat geld. Dit kan echt niet meer.”

Ik vraag me af: vanwaar komt al die mensenliefde? Nu al voor het vierde jaar op een rij. U mag dat een cynische vraag vinden, ik vind het gewoon een boeiende.

De nieuwigheid is er in elk geval van af, lijkt me. Nu ik voor mijn stage bij De Morgen Music For Life op de voet volg, heb ik zelfs al na zes dagen een zware overkill. Beginnersgeluk kunnen we Studio Brussel alvast niet meer verwijten. Maar waaraan ligt het dan wel?

Veel heeft wellicht te maken met het goede doel, om even een open deur in te trappen. Dit jaar nog meer dan voorheen, zijn ze er bij Studio Brussel en het Rode Kruis in geslaagd om dat goede doel op een duidelijke en daarom motiverende manier in beeld te brengen. 5 euro voor één muskietennet, de malariamug als boosdoener en een hele knappe reportage van Tomas De Soete in Burundi hebben daarvoor gezorgd.

Maar meer nog dan met altruïsme heeft Music For Life volgens mij te maken met entertainment. De drang van mensen naar plezier is altijd al veel meer te vertrouwen geweest dan hun naastenliefde.

Dat is ook de verklaring die Feuerbach ooit gaf aan het geloof. Gelovigen vereren vooral zichzelf, zei hij. De kracht en de energie die ontleend wordt aan de groep, wordt geprojecteerd op iets of iemand daarboven. Voor zij die ondertussen vergeten zijn hoe het er vroeger wel es aan toe ging in de kerk, heeft Feuerbach zijn theorie ook toegepast op een popconcert. Het publiek adoreert de zanger of groep, maar eigenlijk beleeft het vooral plezier aan het gevoel ergens bij te horen en samen een geweldige kracht te bezitten.

Mocht hij nog leven, Feuerbach zou zijn theorie in Music For Life bevestigd zien. De brandweermannen die zondagavond stonden te feesten aan het Glazen Huis en er 10.200 euro kwamen deponeren, hebben fantastisch werk geleverd. No doubt about it. Waren de spuitgasten (onmiddellijk een senaatscommissie voor de herinvoering van dit woord – iets anders hebben ze daar toch niet te doen) zo blij omdat ze 2.040 mensen van besmetting met malaria hadden gered? Of waren ze gewoon (terecht) trots op zichzelf?

Ik hoop dat MFL nog meer geld inzamelt dat vorig jaar. In Nederland zitten ze halfweg alvast aan 4,5 miljoen euro. Als ze bij Serious Request zo doorgaan, hebben ze aan het eind bijna 4 miljoen euro meer dan in 2008.

De teller staat voorlopig op 876,800 euro.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten